Dag files en omleidingen, hoi Urbee

Lange files in Amsterdam omzeilen dankzij goedkope e-bikes

Automobilisten in en rond Amsterdam kunnen deze zomer tegen zeer gunstige voorwaarden de e-bike uitproberen. Met deze actie willen Rijkswaterstaat, de Fietscoalitie en Urbee de files in de stad een beetje tegengaan. Door werkzaamheden aan de A10 West wordt het de komende weken extra druk op andere wegen.

A10 West dicht? Ga toch fietsen!

'A10 West dicht? Ga toch fietsen!' Zo heet de campagne die tot begin september duurt. Rijkswaterstaat en de Fietscoalitie werken hiervoor samen met Urbee, een startup die elektrische deelfietsen aanbiedt. Automobilisten die een e-bike willen proberen, kunnen zich registreren als Urbee gebruiker via de Urbee app. “Met de actiecode ‘A10Westdicht’ kunnen zij gratis een e-bike voor een dag reserveren bij een van de dertig Urbee Stations in Amsterdam”, vertelt Erik de Winter van Urbee.

“Automobilisten die al bekend zijn met de voordelen van een e-bike kunnen daarnaast zes weken lang hun eigen Urbee e-bike gebruiken voor het actietarief van 150 euro.” Deelnemen aan deze actie kan via info@urbee.nl.

Reizigers die wonen, werken of reizen in een van de gebieden Westpoort-Sloterdijk, Amsterdam Noord of Zaanstad maken kans op een van de 60 gratis Urbee e-bikes voor 6 weken van de Fietscoalitie. Deelnemen aan deze acties kan via fietscoalitiesmartcity.nl/a10westdicht.

E-bike als alternatief

De elektrische fiets is bezig aan een flinke opmars. Er rijden er in Nederland al 1,3 miljoen rond en dat aantal zal ook dit jaar weer stijgen. Steeds meer forenzen ontdekken nu ook de voordelen van de e-bike. “Dankzij de ondersteuning kunnen ze langere afstanden afleggen en zo omzeilen ze de files. Met het grote onderhoud aan de ringweg Amsterdam in het vooruitzicht, bieden Rijkswaterstaat, de Fietscoalitie en Urbee nu de oplossing. Het is een ultieme kans om automobilisten in de regio te motiveren om de auto te laten staan en de fiets te pakken voor woon-werkverkeer.” Zo’n 30 procent van de Nederlandse werknemers woont op 5 tot 15 kilometer van z’n werk. Voor al deze mensen is de e-bike een ideaal vervoersmiddel om van en naar werk te gaan.

Over Urbee

Urbee is de elektrische fiets van Amsterdam en op dit moment verkrijgbaar op zo’n 30 locaties (check www.urbee.nl/nl/vind-een-fiets). Naast bedrijfsverzamelgebouwen zoals WTC Amsterdam, B. Amsterdam en de Mondriaantoren gaat het verder onder meer om parkeergarages, openbare fietsenstallingen, wooncomplexen, hotels en horecagelegenheden. “Organisaties die kosteloos e-bikes voor de deur willen hebben, kunnen dat aanvragen via onze website. Doelstelling van Urbee is om de CO2-uitstoot in de stad te reduceren door zoveel mogelijk reizigers uit de auto en op de fiets te krijgen. Gebruikers reserveren een e-bike via de Urbee app en openen het slimme slot met de ontvangen reserveringscode”, vertelt De Winter. Urbee biedt gebruikers e-bikes aan vanaf 2 euro per uur en 12,50 euro per dag of vanaf 1 per uur en 5 euro per dag met een abonnement.

Over de Fietscoalitie

De Fietscoalitie heeft als primair doel op lange termijn fietsgebruik te stimuleren. In samenwerking met lokale partijen en overheden, hanteert de organisatie een gebiedsgerichte aanpak en inspireert het tot duurzame (mobiliteits)keuzes met name gericht op woon-werkverkeer met de fiets.

Over Urbee

Wij zijn Urbee. Wij plaatsen graag fietsen op elke gewenste locatie in Amsterdam, zodat reizigers in de stad voortaan de elektrische fiets gebruiken in plaats van de auto. Het draagt bij aan een leefbaardere stad, maakt gebruikers blijer en fitter en bespaart op reizen, parkeren en reistijd. We plaatsen de fietsen kosteloos in bestaande fietsenstallingen, met een voordelig abonnement zijn de kosten voor gebruik €1,- per uur. Geen zorgen over beheer, wij regelen alles: reservering, sleutelbeheer, service en onderhoud. Wij geloven dat fietsen delen een gezonde en leuke oplossing is voor files, parkeerproblemen en vervuiling in de stad. Doe je mee?